Allmänna villkor

Allmänna villkor för VERDO

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med: Ångerfrist: den tidsperiod inom vilken konsumenten har rätt att ångra sitt avtal; Konsument: en fysisk person som inte handlar i yrkesmässigt syfte och ingår ett distansavtal med näringsidkaren; Dag: kalenderdag; Långvarig affär: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller avtalsåtagandet sträcker sig över tid; Hållbart medium: ett medium som möjliggör lagring av information som är personligt riktad till konsumenten eller näringsidkaren på ett sätt som gör det möjligt att konsultera informationen i framtiden och att reproducera informationen oförändrad. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att ångra ett distansavtal inom ångerfristen; Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter; Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system som näringsidkaren organiserar för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, används endast en eller flera metoder för distanskommunikation fram till avtalets ingående; Metod för distanskommunikation: ett medium som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig på samma plats; Allmänna villkor: dessa allmänna villkor från näringsidkaren.

Artikel 2 – Identitet för näringsidkaren

Namn på företaget: VERDO

E-postadress: info@verdo.se

KvK-nummer: 75528908

Artikel 3 – Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan näringsidkaren och konsumenten.

Innan ett distansavtal ingås, kommer texten för dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är möjligt kommer det att påpekas innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren finns att tillgå hos näringsidkaren och kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran så snart som möjligt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten för dessa allmänna villkor göras tillgänglig elektroniskt för konsumenten på ett sätt som gör att den kan sparas på ett hållbart medium. Om detta inte är möjligt kommer det att påpekas innan distansavtalet ingås var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten elektroniskt eller på annat sätt på begäran.

I händelse av att det, förutom dessa allmänna villkor, också finns specifika produkt- eller tjänstevillkor som gäller, gäller andra och tredje styckena motsvarande, och konsumenten kan i händelse av motstridande allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest förmånlig för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor helt eller delvis blir ogiltiga eller upphävs vid något tillfälle, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den berörda bestämmelsen kommer att ersättas snarast möjligt genom en bestämmelse som så nära som möjligt uppfyller det ursprungliga syftet.

Situations som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i "andan" av dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innebörden av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas i "andan" av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under vissa villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Företaget har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företaget använder bilder ska dessa vara en korrekt avbildning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Tydliga misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för företaget.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är indikationer och kan inte leda till skadestånd eller upplösning av avtalet.

Bilder på produkter är en korrekt avbildning av de erbjudna produkterna. Företaget kan inte garantera att de avbildade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller tillräcklig information så att konsumenten tydligt förstår vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till acceptans av erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:

  • Priset, med undantag för tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att vara kundens ansvar och risk. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att använda sig av särskilda regler för post- och kurirtjänster när det gäller import, vilket också är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten samlar in moms (tillsammans med eventuella tullavgifter som debiteras) från mottagaren av varorna.
  • Eventuella fraktkostnader.
  • Hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta.
  • Om ångerrätten är tillämplig eller inte.
  • Betalningssätt, leverans och utförande av avtalet.
  • Tiden för acceptans av erbjudandet, eller tiden inom vilken företaget garanterar priset.
  • Höjden av avgiften för fjärrkommunikation om kostnaderna för användning av fjärrkommunikationsteknik beräknas på en annan grund än det ordinarie grundpriset för det använda kommunikationsmedlet.
  • Om avtalet kommer att arkiveras efter tillkomsten och hur det kan konsumenten konsultera det.
  • Hur konsumenten kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han har gett i samband med avtalet, innan avtalet ingås.
  • Eventuella andra språk där avtalet, förutom nederländska, kan ingås.
  • De beteendekoder som företaget har åtagit sig att följa och hur konsumenten elektroniskt kan konsultera dessa beteendekoder.
  • Minimiperioden för fjärravtal vid långvariga transaktioner. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

Artikel 5 - Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed föreskrivna villkoren.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företaget omedelbart mottagandet av accepten elektroniskt. Så länge mottagandet av detta accept inte har bekräftats av företaget, kan konsumenten avsluta avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företaget lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och ser till att en säker webbmiljö används. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företaget att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Företaget kan, inom lagens gränser, kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, liksom alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om företaget har goda skäl att inte ingå avtalet efter denna undersökning har det rätt att motiverat avvisa en beställning eller förknippa den med särskilda villkor.

Företaget kommer att skicka följande information till konsumenten skriftligt eller på ett sådant sätt att konsumenten på ett åtkomligt sätt kan spara den på en hållbar datamedium:

  • Besöksadressen till företagets anläggning där konsumenten kan vända sig med klagomål.
  • Villkoren för och hur konsumenten kan använda ångerrätten, eller en tydlig anmärkning om att ångerrätten är undantagen.
  • Information om garantier och befintlig service efter köpet.
  • Uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företaget redan har tillhandahållit dessa uppgifter för konsumenten före utförandet av avtalet.
  • Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet av mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.

I fallet med en långsiktig transaktion gäller bestämmelsen i det föregående stycket endast för den första leveransen.

Alla avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgänglighet av de berörda produkterna.

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet utan att ange några skäl inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från och med dagen efter att konsumenten har mottagit produkten eller från och med den dag då en av konsumenten tidigare utsedd och för ondernemern känd representant har mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen noggrant. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han returnera produkten tillsammans med alla medföljande tillbehör och, om rimligen möjligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning enligt de rimliga och tydliga instruktioner som lämnats av ondernemern.

När konsumenten vill utöva sin ångerrätt måste han meddela detta till ondernemern inom 14 dagar efter att han mottagit produkten. Detta meddelande måste konsumenten skicka skriftligt eller via e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har återsänts i tid, till exempel genom ett bevis på sändning.

Om kunden inte har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt enligt de tidsfrister som anges i punkt 2 och 3, eller om produkten inte har returnerats till ondernemern, anses köpet vara slutgiltigt.

Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utövar sin ångerrätt är kostnaderna för att returnera produkterna kundens ansvar.

Om kunden har betalat en summa kommer ondernemern att återbetala denna summa så snart som möjligt, senast inom 14 dagar efter ångeran. För detta krävs dock att produkten redan har återlämnats till webbutikens ägare eller att ett fullständigt kvitto på återlämningen kan presenteras.

Artikel 8 - Undantag från ångerrätt

Ondernemern har möjlighet att utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätt gäller endast om ondernemern har tydligt angivit detta i sitt erbjudande eller i god tid före avtalets ingående. Undantag från ångerrätt är endast möjligt för produkter:

som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer;

som är uppenbart personliga i naturen;

som inte kan returneras på grund av sin natur;

som kan försämras eller åldras snabbt;

vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som ondernemern inte har något inflytande över;

för lösa tidningar och tidskrifter;

för ljud- och videoupptagningar samt datorprogram vars försegling har brutits av konsumenten;

för hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.

Undantag från ångerrätt är endast möjligt för tjänster:

avseende boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;

avseende vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Pris

Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom prisändringar på grund av ändringar i momsatsen.

Avvikelse från det föregående kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är kopplade till svängningar på finansmarknaden och där företagaren inte har något inflytande, med variabla priser. Denna koppling till svängningar och att eventuellt angivna priser är riktpunkter anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om de beror på lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.

Prisökningar från och med 3 månader efter att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om företagaren har avtalat om det och om:

a. de beror på lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller

b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.

Leveransen sker enligt artikel 5, punkt 1 i lagen om mervärdesskatt från 1968 i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Som ett resultat kommer post- eller kurirtjänsten att ta ut importmoms och tullavgifter från mottagaren. Företagaren debiterar därför ingen moms.

Alla priser är föremål för tryck- och skrivfel. Det ansvaras inte för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. I händelse av tryck- och skrivfel är företagen inte skyldiga att leverera produkten till det felaktiga priset.

Artikel 10 - Överensstämmelse och Garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på hållbarhet och användbarhet samt de gällande lagstadgade föreskrifter och regler vid tidpunkten för ingåendet av avtalet. Om det är överenskommet garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheterna och kraven som konsumenten kan göra gällande enligt avtalet gentemot företagaren.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste meddelas företagaren skriftligen inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna måste göras i originalförpackningen och i nyskick.

Företagarens garantiperiod motsvarar garantiperioden från tillverkaren. Företagaren ansvarar dock aldrig för den slutliga lämpligheten av produkterna för varje enskild användning av konsumenten, eller för råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

a. Konsumenten har själv reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem.

b. De levererade produkterna har utsatts för abnorma förhållanden eller på annat sätt har behandlats oaktsamt eller är i strid med företagarens instruktioner och/eller förpackningen har behandlats.

c. Felet helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheterna har fastställt eller kommer att fastställa avseende arten eller kvaliteten på de använda materialen.

Artikel 11 - Leverans och Utförande

Företaget kommer att iaktta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av produktbeställningar.

I enlighet med vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att behandla godkända beställningar med lämplig skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras helt eller delvis kommer konsumenten att meddelas detta senast 30 dagar efter att beställningen placerades. I sådana fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell skadestånd.

Vid en hävning i enlighet med det föregående avsnittet kommer företaget att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.

Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer företaget att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Vid leverans av ersättningsprodukter kommer det tydligt och begripligt att meddelas att en ersättningsprodukt levereras. Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för en eventuell returfrakt bärs av företaget.

Riskerna för skador och/eller förlust av produkter ligger hos företaget fram till leveransen till konsumenten eller en förut utsedd och känd representant för företaget, om inte något annat uttryckligen har avtalats.

Artikel 12 - Långvariga avtal: Varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster vid utgången av den bestämda tiden med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i de tidigare styckena:

  • När som helst och är inte begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period.
  • Åtminstone på samma sätt som de har ingåtts av konsumenten.
  • Alltid med samma uppsägningstid som företagaren har avtalat för sig själv.

Förlängning

Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd tid.

I avvikelse från det tidigare stycket får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagliga, veckovisa eller månatliga tidningar och tidskrifter förlängas tystlåtet för en bestämd tid på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid utgången av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tystlåtet för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad och med en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dagliga, veckovisa eller månatliga tidningar och tidskrifter.

Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagliga, veckovisa eller månatliga tidningar och tidskrifter (prova-på- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tystlåtet och upphör automatiskt efter slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och skäligt motstånd mot uppsägning före utgången av den överenskomna varaktigheten.

Artikel 13 - Betalning

Om inte annat har avtalats ska belopp som är skyldiga av konsumenten betalas inom 7 arbetsdagar efter början av ångerfristen som avses i artikel 6, punkt 1. I fallet av ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.

Konsumenten har skyldighet att omedelbart meddela företagaren om felaktigheter i de angivna eller meddelade betalningsuppgifterna.

I händelse av konsumentens dröjsmål har företagaren, med undantag för lagliga begränsningar, rätten att debitera rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.

Artikel 14 - Klagomålshantering

Klagomål angående utförandet av avtalet måste lämnas inom 7 dagar och beskrivas fullständigt och tydligt till företaget, efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.

Klagomål som lämnas in till företaget kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en längre bearbetningstid kommer företaget att svara inom den 14-dagarsperioden med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.

Ett klagomål innebär inte att företagets åtaganden pausas, om inte företaget uttryckligen meddelar detta skriftligen.

Om ett klagomål anses vara befogat av företaget kommer företaget, efter eget val, att antingen kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.

Artikel 15 - Tvister

Endast nederländsk lag gäller för avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.